Konverentsi esinejad

Allpool vastavad konverentsil esinejad kahele keerulisele küsimusele:

  1. Mida tähendab Teie jaoks ühine transport?
  2. Millistest osadest koosneb Teie jaoks nauditav transport?

Lauri Lugna

Maanteeameti peadirektori asetäitja ühistranspordi alal Lauri Lugna:

Ühine transport on ühiselt kasutatav. Ühiselt kasutatav transport võimaldab ühiskonnale väiksemate kuludega inimeste liikumist soovitud sihtkohta.
 

Nauditav transport on turvaline, ajakavas, puhas, kiire, mugav, soodne.

Urmas Klaas

Tartu linnapea Urmas Klaas:

Linnasisene ühistransport on tänapäeval üheks linna visiitkaardiks. Sellesse ei tohi kindlasti suhtuda kui vähekindlustatutele suunatud sotsiaalteenusesse, pigem on see moodne ja keskkonnasõbralik liikumisviis.
On küll ebareaalne, et ühistransport 100% autokasutamist asendaks, kuid tuleb pingutada, et tegu oleks konkurentsivõimelise alternatiiviga.

Nauditav transport on kui peenmehhaanika - iga nüanss on oluline ja mõjutab kasutajate lõppmuljet.
Möödas on ajad, kus piisas vaid odavast piletihinnast ning teatud regulaarsusega graafikust. Oluline on ka näiteks busside korrashoid, väljumissagedus, teeninduskultuur, piletite kättesaadavus, infotehnoloogilised lahendused jpm.

Sven Andresen

 

Tallinna Tehnikakõrgkooli transporditeaduskonna autonduse õppetooli hoidja Sven Andresen:

Elus enne töömeheaega oli see liiklus rongis (Peedu ja Nõo, hiljem Peede ja Tartu vahet). Töötades bussinduses oli see protsess, arendamine, koolitamine ja uute standardite väljatöötamine-juurutamine. Aeg pärast seda (taas kooliaeg) on olnud üksikute rõõmsate jällenägemiste ja mõnusa sõidukogemuse aeg.
Minu jaoks on ühine transport meeldivate emotsioonide ja taasleidmiste-kohtumiste allikas.

Nauditava transpordi valemiks on mugavus + mõnus ja osavõtlik teenindaja + korralik ja kasitud buss + puhkus liikluskoormusest + hea sõber kõrvalistmel + ootusärevus SIND oodates (perrooni romantika) + kaunis Eestimaa (ise roolis olles jääb see märkamata).

Robert Sahlberg

Karlstadsbuss ärijuht Robert Sahlberg:

Praegusel ajal tähendab see sõiduplaani alusel sõitvaid erinevaid sõidukeid ja suurt hulka samal ajal liikuvaid inimesi. Bussid, trammid, rongid jne. Võimalik, et peame tulevikus selle ümbermõtestama. Näiteks kuidagi nii: „transpordivahendid, mis ei nõua auto olemasolu.”

Nauditav transport on minu jaoks:
- usaldusväärne ja asjakohane,
- kiire ja mugav,
- kergesti mõistetav ja kasutatav,
- võimaldab olla paindlik,
- näeb kena välja,
- toetab tänapäevast liikuvat eluviisi.

Hannes Saarpuu

 

 

 

 

 

Lux Express juhatuse esimees Hannes Saarpuu:

Minu jaoks tähendab ühine transport arengut, innovatsiooni, tulevikku. Ühine transport baseerub reeglina kaasaegseimatel tehnoloogiatel, olgu selleks siis bussid, lennukid või rongid. Ühine transport on ühtlasi ka ühiskonna arengu ja küpsuse indikaatoriks.

Nauditaval transpordil on minu arvates kolm mõõdet – kiirus, mugavus ja sotsiaalne sobivus (maine). Kui üks nendest teguritest on puudu, on kogemus ehk vastuvõetav, kuid paraku mitte nauditav.

Kuldar Väärsi

SEBE juhatuse esimees Kuldar Väärsi:

Ühine transport on sarnase reisimisvajadusega inimeste (marsruudi, kellaaja ja mugavustaseme osas) ühise liiklemise korraldamine.

Nauditav transport peab pakkuma keskkonda, mis muudavad teekonda punktist A punkti B nii meeldivaks ja/või kasulikuks, et see teekond möödub sisuliselt märkamatult.

Peeter Tammistu

Majandusanalüütik Peeter Tammistu:

Ühine transport on kontseptuaalselt uus lähenemine reisijateveole, milles reisi keskpunkti on seatud inimene (reisija, juht, ettevõtja, logistik, teenindaja, maksumaksja) . Ühise transpordi (ja ühise raha) kontseptsioon on võimalus vähenevate ressursside tingimustes, kulutõhususe ja sünergia abil saavutada paremaid tulemusi, lähtudes inimese/reisija vajadustest, võimalus suurendada ühiskonna sidusust.

Piimatööstuses kehtib külmaketi mõiste, ehk kogu tootmistsükli jooksul, alates lüpsist kuni poeletini, ei tohi piim kordagi ületada ettenähtud temperatuure, kui see juhtub, siis me kvaliteetset piima ega naudingut ei saa. Sama lugu on ühise transpordiga, selles inimesekeskses süsteemis peavad kõik reisi faasid, alates reisi planeerimisest kuni jaamast lahkumineni (isegi järgmise reisi planeerimiseni), olema nauditavad, vaid siis saame me nauditava reisi, elamuse. Oleme teinud suure sammu selle unistuse suunas.

Ain Tammvere Estiko kontserni juhataja Ain Tammvere:

Kui kõik praegused transpordiliigid (buss, rong, auto jms) toimivad ühises võrgus. Kui täna sõidame massiliselt igaüks oma autoga hommikul Tartust Tallinnasse ja õhtul tagasi, siis ühise transpordi toimivuse korral kõik koos ühes transpordivahendis.

Sobiv sõidugraafik, korralik terminal sõidu algus- ja lõpppunktis, kus on olemas kõik vajalikud teenused reisijatele. Mugav (puhas, piisavalt ruumi, mõnusad istmed jne) sõiduvahend, kus on hea teenindus (nt bussijuht või reisisaatja), lisavõimalused söögi, muusika, filmide, interneti, lehtede ja muu sellise näol. Transpordivahendit kasutades või oodates peab tekkima emotsionaalselt hea, positiive tunne.

Klas Dahlberg

Scania asepresident Klas Dahlberg:

Kõige lihtsam definitsioon oleks millegi või kellegi ühest kohast teise liigutamine. Ent kui lubate, siis põhjalikum definitsioon meil Scanias oleks: kuidas seda transpordiprotsessi muuta nii nauditavaks kui võimalik.
 
Nii minu kui Scania jaoks on nauditav transport selline, mis on reisija vaatenurgast võimalikult mugav, seda alates piletiostust kuni jaamas õige peatuse leidmiseni. Veel enam, see positiivne reisijakogemus peab olema kooskõlas selliste oluliste faktoritega nagu ohutus, mugavus ja kestlikkus. Kui kõik need tingimused on täidetud, on just teie ettevõtte nauditava ühise transpordi pakkujate seas parim.

 

Gotzon Ormaiztegi

 

 

 

 

 

 

Irizari eksportturu müügidirektor Gotzon Gomez Sarasola:

Keskendudes ühisele bussitranspordile tuleb oluliseks pidada järgmisi asjaolusid:
o    Eesmärgiks on pakkuda igale kodanikule turvalist, mugavat ja soodsat moodust ühest punktist teise liikumiseks.

Kuidas avalik võim eelpool mainituni jõuaks?
o    Peaks toimuma hange, kus eraettevõtted saaksid esitada oma pakkumusi, mis tagaksid kasutajatele hea teenuse ja ettevõtjale mõistliku kasumi. 10 aastat võiks olla mõistlik periood.
o    Lepingutega määrataks, et:
sõidukid vastavad ohutusnõuetele; sõidukid vastavad kahele või kolmele mugavusklassile: tavaline, turisti- ja äriklass; sõidukeid tuleb hooldada, need peavad alati olema parimas korras; sõidukitel on kasutusaja piirang (maksimaalselt 4–5 aastat); bussijuhid on koolitatud ja omavad sobivat suhtumist; sõidukid vastavad kõigile heitenormidele (on keskkonnasõbralikud).
Riiklikud soodustused ja määrad tuleks kehtestada kilomeetrite põhjal

Reisi ettevalmistamine:
o    Reisi info saamine – sh sõiduki pildid, väljumiste ja saabumiste ajad, hinnad – peaks olema lihtne.
o    Bussijaama asukoht.
o    Pileti etteostmise ja istekoha valimise võimalus.
-          Nii väljumisel kui saabumisel on jaamade puhul oluline: puhtus ja kord; toitlustusvõimalus; puhtad tualetid; WI-FI; televisioon; teadetetahvlid; lihtne võimalus minna bussile ilma märjaks saamata, kui sajab; kui bussi asukohta on GPS seadme abil võimalik määrata, saab teavitada eeldatava saabumise aja; püsiklientidele saaks teha eraldi äriklassi (püsikliendiprogrammid); klientidele, kes vajavad ööbimiskohta, saaks koostöös mõne hotelliga pakkuda erihindadega pakette.
-          Bussid
o    Bussijuhid: Korralikult riides, aetud habemega, koolitatud ja meeldivad. Väga oluline on sujuva sõidu oskus.
o    Puhtad nii seesmiselt kui väljast. Tualetid ka.
o    Meelelahutus: WI-FI ja personaalsed ekraanid.
o    Mugav istmete asetus.
o    Ruumi peaks olema ka spordivahendite jaoks (suusad, jalgrattad jne).
o    Erinevad teenused sõltuvalt piletihinnast.

Priit Pullerits Postimehe vanemtoimetaja, Tartu Ülikooli ajakirjandusõppejõud Priit Pullerits:

Tegelikult ei pea ühine transport olema sugugi ainult ühistransport. Mulle on ühine transport just nimelt ühine transport: alati, kui on kusagile minek, olgu Tartust Tallinna tööle või Lõuna-Eestisse mõnele spordivõistlusele, püüan saada kellegi auto peale, makstes proportsionaalselt oma osa kütusekulust. See on igal juhul ökonoomsem ja keskkonnasäästlikum, kui oma autoga üksinda sõita.

Transpordile kuluv aeg võib olla sageli mõttetult kuluv aeg. Seetõttu on väga oluline, et sõites saaks tööd teha. Enamasti kulutan aega lugemisele ja arvestades, et Eestimaal on pikad pimedad ajad, tähendab see, et transpordivahendis peab olema korralik valgustus. Ning sõidutee peab olema sile, et ei raputaks, sest kuidas sa rappudes ikka tööd saad teha, see ju silmadele kahjulik.